Modelowanie finansowe w pigułce

Modelowanie finansowe jest kluczowym aspektem dla firm. Umożliwia zdobycie wiedzy o rzeczywistej sytuacji finansowej, a stworzone modele pomagają w analizie, prognozach, a także w podejmowaniu trafnych decyzji. Jest to istotne narzędzie nie tylko dla analityków finansowych, ale również dla managerów czy inwestorów. Jak je wykonywać prawidłowo? 

Korzyści modelowania finansowego

Ze względu na możliwość personalizacji i elastyczność modeli finansowych trudno byłoby wypisać kompletną listę korzyści, które płyną z ich wykorzystania. Warto jednak wskazać kluczowe atuty tego rozwiązania.  

  1. Możliwość oceny wyników finansowych firmy lub projektu. Realne liczby nie tylko tworzą klarowny obraz sytuacji finansowej, ale również umożliwiają przewidywanie przyszłych przychodów czy zysków. Zdobyta wiedza może być przydatna w wielu aspektach np. przy wycenie wartości firmy czy ocenie ryzyka przy analizie różnych scenariuszy rynkowych.
  2. Podejmowanie decyzji – to nieodłączny element prowadzenia biznesu. Modele finansowe dostarczają ogromną ilość danych, które mogą być również nieocenionym wsparciem w podejmowaniu strategicznych decyzji.  
  3. Optymalizacja i poprawa efektywności operacyjnej. Modele finansowe pomagają w identyfikacji problematycznych obszarów, które wymagają usprawnień, a także pomagają optymalizować procesy, a co za tym idzie maksymalizować zyski. 

Metody modelowania finansowego

Modele finansowe są indywidualnie dopasowywane do potrzeb, celów i charakteru prowadzonej działalności. Z tego względu modelowanie obejmuje różnorodne metody, znajdujące zastosowanie w innych sytuacjach. Wybór odpowiedniej metody jest zależny od potrzeb firmy oraz branży.  

Podstawowe modelowanie oparte jest na trzech sprawozdaniach finansowych. Tworzy model, który integruje zyski, straty, bilans oraz przepływy pieniężne. Jest wykorzystywany przy analizie i prognozowaniu kondycji finansowej, co zapewnia pełny obraz wyników i stanu finansowego firmy.  

Metoda dyskontowanych przepływów pieniężnych oparta jest na prognozie przyszłych przepływów zdyskontowanych do wartości bieżącej. Ma ona zastosowanie przy wycenie oraz analizie rentowności firmy. Uwzględnia wartość pieniądza w czasie, co pozwala na dokładną ocenę wartości aktywów na podstawie przyszłych przepływów pieniężnych.  

Inną metodą jest modelowanie oparte na czynnikach sterujących (driver-based modeling). Jest to prognoza finansowa, która oparta jest na kluczowych czynnikach jak: koszty, przychody czy zatrudnienie. Skupia się na kluczowych aspektach działalności i umożliwia szybkie reagowanie na zmiany w kluczowych obszarach.  

Wyżej wymienione metody są tylko przykładowymi, które można wykorzystać przy tworzeniu modelu finansowego. Lista możliwości jest zdecydowanie dłuższa, a dzięki temu gwarantuje skuteczne dopasowanie metody do każdej firmy, nawet takiej, która działa w bardzo specyficznej i wymagającej branży. 

Dobre praktyki w modelowaniu finansowym

Ustalanie celu i użytkowników

Pierwszym krokiem, który powinien zostać wykonany jest zdefiniowanie celu. Model powinien odpowiadać na kluczowe potrzeby i pytania, a cel jest idealnym punktem wyjścia do rozpoczęcia pracy. Równie ważna jest znajomość użytkowników. Model powinien być łatwy do zrozumienia nawet dla osoby niezwiązanej z jego tworzeniem.   

Zadbanie o przejrzystość

Prawidłowo stworzony model powinien nie tylko dostarczać niezbędnych informacji, ale również być przejrzysty i łatwy w użytkowaniu. W tym celu warto wprowadzić kilka rozwiązań m.in.:  

  • Proste i jednoznaczne formuły,  
  • Różne kolory do oznaczania danych, obliczeń i wyników, 
  • Komentarze do kluczowych komórek, które będą wyjaśniały założenia 
  • Podział na logiczne sekcje, 
  • Łatwe dodawanie i usuwanie elementów modelu, 
  • Optymalizacja i minimalizm w treści – model powinien skupiać się na kluczowych aspektach i nie powinien być skomplikowany.  

Weryfikacja danych wyjściowych i zgodności z zasadami rachunkowymi 

Aby model finansowy był skuteczny, dane wejściowe muszą być oparte na historycznych danych finansowych lub trendach rynkowych. Powinny być logicznie powiązane, wzajemne spójne, a także możliwe do zweryfikowania. Cały model powinien być również zgodny z zasadami rachunkowymi i standardami finansowymi.  

Testowanie i aktualizowanie

Przed wdrożeniem modelu konieczne jest przeprowadzenie testów pozwalających zweryfikować poprawność formuł, obliczeń, mechanizmów, a także wykrycie niespójności. Takie działanie pozwoli uniknąć błędów, a także gwarantuje otrzymanie realnych danych po uruchomieniu modelu. Jednak, aby zagwarantować płynne działanie, niezbędna jest praca również po wdrożeniu. Regularne wprowadzanie nowych danych, dostosowywanie modelu do zmian, a także wersjonowanie sprawi, że model finansowy będzie dokładny i funkcjonalny.  

Dokumentacja i dostosowywanie

Żeby ułatwić korzystanie z modelu, a także przyspieszyć wdrażanie nowych osób niezbędna jest dokładna instrukcja. W jej skład powinien wchodzić arkusz, który wyjaśnia strukturę i założenia modelu, a także legenda, która tłumaczy używane, skróty, kolory czy symbole.  

Model finansowy to narzędzie, które ma być intuicyjne i przydatne. Dlatego istotny w procesie wdrożenia jest feedback. Wprowadzanie zmian zgodnych z potrzebami użytkowników gwarantuje zrozumienie działania modelu oraz optymalizację czasu pracy.  

Celem modelowania finansowego jest stworzenie modelu, który będzie funkcjonalny i praktyczny, dlatego warto przy jego tworzeniu podjąć współpracę z firmą wyspecjalizowaną w ich projektowaniu. Taka kooperacja przyspieszy proces definiowania potrzeb oraz celów, a także samego planowania i wdrażania rozwiązań.  

Jeżeli chcesz wdrożyć model finansowy do swojej firmy lub dowiedzieć się więcej o jego możliwościach, skontaktuj się z nami! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *